Názorová akrobacie v podání Starostů ohledně nového autobusáku

26.02.2019

Vrchol názorové akrobacie dovršili Starostové pro Liberec minulý týden ohledně nového autobusového nádraží (Terminálu). Dokud byli v opozici, celý projekt Terminálu - tedy důstojného autobusáku s parkovacím domem ostřelovali horem dolem a torpédovali každou myšlenku na jeho realizaci.

Návrh nového Terminálu

Zdatně jim při tom sekundoval bývalý primátor Batthyány a punc malosti tomu nasadil Odbor hlavního architekta pod vedením pana Kolomazníka, který vydal stanovisko, že Terminál je v rozporu s územním plánem. Posuzoval to však podle teprve připravovaného územního plánu, což museli úředníci na kraji rozporovat, že podle nevydaného (tedy neplatného) územního plánu se rozhodovat nedá a stanovisko odboru hlavního architekta shledali jako nezákonné (nad tímto primátor Jaroslav Zámečník jen mávl rukou, že to prý může být i jinak). Ale zpět k věci - Starostové se v lednu tohoto roku rozhodli celý projekt hodit do koše (byl přeci z pera Změny, že). 

Pak asi zjistili, že jeho vyřazením by město přišlo nejen o dotaci na Terminál ve výši cca 100 mil. Kč, ale ohrožené by byly i miliardy v rámci celého dotačního programu IPRÚ (nepodařilo by se naplnit závazné indikátory). Bylo jim to asi blbé, to by na veřejnosti neuhráli (posledně když byli u vlády, město nedočerpalo cca 200 mil. Kč z dotačního programu IPRM - z toho mohlo být opravené třeba celé Divadlo F. X. Šaldy). Své rozhodnutí tedy vzali zpět a že se Terminál dělat bude, jen aby to nevypadalo jako úspěch minulého vedení, nechají ho prý trochu překreslit. 

Stávající autobusové nádraží v Liberci

Náhle se však projekt zalíbil i panu hejtmanovi Martin Půta a ejhle, dříve nenáviděný projekt Terminálu je obratem připraven k předání Libereckému kraji a to včetně pozemků, pro jejichž nákup městem někteří ze Starostů hlasovali. Co na tom že město přijde o příjem cca 2 mil. Kč ročně za vjezdy autobusů, nebude mít kontrolu nad klíčovými pozemky a stavbami v širším centru města, kraj bude nepochopitelně spolurozhodovat o parkovacím systému města Liberec a inkasovat z toho peníze, jaké se mu zachce - asi to není úplně zjevné, ale po řádění místní ODS Liberec, kterou si Starostové prostřednictvím pana hejtmana přibrali do aktuální koalice, nemá město peněz nazbyt a každý takovýto příjem se hodí. Tak tomuto přístupu se nedá říci nic jiného než opravdová názorová akrobacie. 

A jen dovětkem - prodloužení Matoušovy ulice, na které se Odbor hlavního architekta odvolával při svém nezákonném postupu, nedává příliš smysl. V prvé řadě nová silnice není nutně potřebně rovná (opravdu nejde o dálnici), ona je hlavně zcela zbytečná. Jediným efektem bude zatažení dopravy do relativně klidné části města, pokud si zde pan architekt jen potřeboval na truc nakreslit novou silniční přímku v územním plánu, budiž to varováním i pro ostatní návrhy z jeho pera. Další fakta jsou v článku od kolegy Jindry Felcmana: 


Ondřej Petrovský, zastupitel Liberce (Změna pro Liberec)