Politika bez odvahy

11.02.2019

Vedení města dělá chyby. To se stává, podstatnější je, jak na ně reaguje. Výmluvami, arogancí, nebo uznáním a nápravou? Zatím se potkáváme hlavně s výmluvami a arogancí. Nadhled a odvaha schází.

ODMĚNY

Z posledních zastupitelstev vybírám dva příklady. Prvním je návrh vedení města na podstatné navýšení odměn různých funkcionářů. Chtěli jsme vědět, jaký to bude mít dopad na rozpočet. Půjde totiž o několik milionů. Tabulku jsme dostali až na zastupitelstvu, údaje v ní byly na první pohled nesmyslné. Primátor Zámečník přes opakovaná upozornění nenašel odvahu uznat chyby, zajistit nápravu nebo schválení vyšších odměn jednoduše o měsíc posunout. Prostě argumenty ignoroval a opakoval stále dokola, že jde o "formální chyby" a že "tabulka s údaji není součástí materiálu". Pro materiál pak nehlasovala ani část koaličních zastupitelů.

DOZORČÍ RADY

Změna pro Liberec v minulém období prosadila v městských firmách přechod na tzv. německý model, kdy politici obsazují pouze dozorčí orgány a výkonná představenstva jsou složena z manažerů. Změny proběhly v Liberecké IS a v dopravním podniku, připraveny byly v Technických službách, kde je dokončilo nové vedení města. Cílem bylo mimo jiné snížit počty politiků ve firmách. Nové vedení ale jejich počet zvýšilo, navíc z dozorčích rad vyhodili zástupce zaměstnanců a opozici nechali jediné místo (podrobněji níže: Řízení městských firem).

Primátor změny obhajoval takto:

Jediné místo pro opozici: "V řídicích orgánech, což bylo předtím představen‐stvo, vždy bylo po jednom zástupci opozice, to zachováváme. Je to opět po jednom, akorát ten řídicí orgán je pro nás dozorčí rada," (citace J. Zámečník). 

Pravda je taková, že jsem v minulém vedení města poprvé v historii prosadil, aby se zástupce opozice dostal i do představenstev městských firem. Když jsme představenstva obsadili pouze manažery, politici přešli do dozorčích rad. V každé z nich byli dva zástupci opozice, a to i když dozorčí rady byly v průměru o polovinu menší. 

Vyhazov zaměstnanců z dozorčích rad: "Nakonec jsme rozhodli, že dáme to jedno místo Libereckému kraji místo zaměstnancům, protože se kraj finančně podílí na zajištění příměstské dopravy," (citace J. Zámečník, týká se dozorčí rady DPMLJ). 

Pravda je taková, že počet členů dozorčí rady dopravního podniku se o dva zvýšil. Další místo se uvolnilo po opozici, protože dostala jediné místo. Jedna z těchto nových nebo uvolněných pozic mohla být přidělena zástupci Libereckého kraje. Neexistuje důvod pro vymetení zástupce zaměstnanců z dozorčí rady kromě toho, že vedení města prostě potřebovalo víc míst pro svoje lidi, ber kde ber. Trapné je i to, že dosavadnímu členovi dozorčí rady DPMLJ za zaměstnance se nikdo z vedení města neobtěžoval říct, že se s ním nepočítá, musel na to přijít sám.


ŘÍZENÍ MĚSTSKÝCH FIREM

Město je vlastníkem tří firem:

Liberecké IS, která se zabývá hlavně informatikou, dopravního podniku (DPMLJ, zajišťuje městskou hromadnou dopravu) a technických služeb (TSML, pro město dělají zimní údržbu a částečně opravy komunikací, mají na starost čištění města, pečují o zeleň).

V jejich řídicích orgánech bylo dosud 21 politicky nominovaných zástupců, z toho 7 nominovaných opozicí. Nově jich je 29, z toho pouze 3 opoziční. V dozorčích radách už nebudou členové volení zaměstnanci.


Faktické chyby a kontroverzní rozhodnutí jsou samozřejmě součástí politického fungování. Důležité je, jak se politici zachovají, když jsou s nimi konfrontováni. Jejich schopnost unést nepříjemnou pozici v relativně málo důležitých věcech ukazuje, co od nich čekat, až půjde o hodně. A takové situace ve čtyřech letech funkčního období určitě nastanou.

Josef Šedlbauer, Změna pro Liberec